— Eugen Borkovsky
Umjetnik i likovni kritičar
Grožnjan je „Grad umjetnika“ od 1965. godine.
Od tadašnje likovne kolonije nastao je grad u kojem likovni umjetnici stalno žive i rade. Kasnije se pridružuju muzičari. Slijede teatarska i druga događanja. Tijekom tih skoro 50 godina mnogo se toga promijenilo na Grožnjanu, neki umjetnici su odlazili a drugi dolazili. Gradska galerija Fonticus kontinuirano predstavljanja recentnu likovnu produkciju. Prije 19 godina, u organizaciji Unione Italiana i Narodnog Sveučilišta iz Trsta, kreće Ex tempore Grožnjan koji snažno oživljava ideju Grada umjetnika. U dane trajanja manifestacije umjetnici izlaze na ulicu i odjednom bivaju vidljivi. Jer, za razliku od glazbenika koje čujete i kad vježbaju a koji su dominantni zvukom na koncertima, likovna djelatnost je tiha i neprimjetna. Ona se odvija u ateljeima, radionicama, studijima. Kreativni čin je sakriven i samozatajan a izložba je jedini trenutak izlaska, kontakta, predstavljanja. Tako Ex tempore izmamljuje likovnjake u susret publici. Uvijek je fascinantno tada biti u Grožnjanu.
Grad je preplavljen kreativcima, muzama, pratiocima i promatračima a fasade ulica i trgova prepunjene su umjetničkim predmetima. Raditi u bilo kojem ocjenjivačkom tijelu uvijek je odgovornost. Posebno kad je u pitanju procjena rezultata kreativnog čina. U sportu je lakše i jednostavnije: tko je prvi ušao u cilj on je pobjednik. No, kad je pred vama izloženih 586 radova od skoro 500 umjetnika kao 2012. godine na Grožnjanu, zadatak zaista nije lak. Poput kratke ali intenzivne Likovne kolonije, Ex tempore iznjedruje radove širokog kvalitativnog raspona. Od sasvim početničkih, amaterskih do impresivnih, relevantnih, recentnih djela. Iz pozicije ocjenjivača ponudu radova treba shvatiti kao podastrti ciklus unutar kojega tražite visoke domete. Oslobođeni ste viška informacija jer autori ne potpisuju djela s prednje strane. Ponekad morate zaboraviti prepoznavanje stilskih karakteristika određenog autora i bazirati se na uspoređivanje sa drugim radovima. Može vas zavesti živost i šokirati različitost pristupa oblikovanju. Dugogodišnje bavljenje kritičarskim i kustoskim poslovima olakšava selekciju jer vam iskustvo vrlo brzo daje impresiju o likovnim kvalitetama pojedinog rada. Na Ex tempore se događa da je priznati umjetnik indisponiran pa djelo nudi manji intenzitet dojmljivosti. Početniku ili neprofesionalnom umjetniku posreći se izgovor kreativnosti. Pomiriti ime i rad ponekad je nemoguće. To je vidljivo nakon selekcije kod otkrivanja imena autora. Razlika je u plasmanu jer se ne radi o bjelini galerijskog mira već o izrazito živopisnoj, arhitektonskoj, povijesnoj pozadini na kojoj je artefakt ponuđen te o slučajnom dnevnom osvjetljenju. Odgovornost Žirija je tim veća. Veseli vas da, nakon napornih nekoliko krugova pregledavanja, kod podjele nagrada, ne osjetite nelagodu krive procjene. Poštenje, iskustvo, likovna pronicljivost članova žirija uvijek je na kušnji. Prave umjetnike ne možete, a kvalitetnu produkciju ne smijete prevariti!